Każda grupa dostaje temat plakatu do przygotowania :
Gr 1. Miłość jest cierpliwa ( jak można, to okazać lub jak, to rozumiemy) Gr 2. Miłość jest szlachetna Gr 3. Miłość się nie przechwal Gr 4. Miłość nie jest zarozumiała Gr 5. Miłość Chroni Gr 6. Miłość nie zazdrości Gr 7. Miłość nie szuka swego
Jedna osoba z grupy omawia plakat
Dyskusja otwarta - wspólne poszukiwanie odpowiedzi :
Jakie są najważniejsze cele małżeństwa?
Co szkodzi małżeństwu i gdzie szukać pomocy?
W czym człowiekowi pomaga małżeństwo?
Odpowiedzi młodzieży podsumowujemy fragmentami KKK
Ważne myśli o małżeństwie z Katechizmu Kościoła Katolickiego:
1601 "Przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury na dobro małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu" 89 . Przymierze małżeńskie to wspólnota całego życia skierowana na dobro małżonków oraz zrodzenie i wychowanie potomstwa
1603. 92 . Powołanie do małżeństwa jest wpisane w samą naturę mężczyzny i kobiety, którzy wyszli z ręki Stwórcy. Małżeństwo nie jest instytucją czysto ludzką, chociaż w ciągu wieków mogło ulegać licznym zmianom w różnych kulturach, strukturach społecznych i postawach duchowych. Małżeństwo nie jest instytucją czysto ludzką. Jest ono powołaniem do miłości
1604 Bóg, który stworzył człowieka z miłości, powołał go także do miłości, która jest podstawowym i wrodzonym powołaniem każdej istoty ludzkiej. Człowiek został bowiem stworzony na obraz i podobieństwo Boga 95 , który sam jest Miłością 96 . Ponieważ Bóg stworzył mężczyznę i kobietę, ich wzajemna miłość staje się obrazem absolutnej i niezniszczalnej miłości, jaką Bóg miłuje człowieka. Jest ona dobra, co więcej bardzo dobra, w oczach Stwórcy Miłość między kobietą, a mężczyzną jest obrazem miłości Boga do człowieka.
1606 Każdy człowiek doświadcza zła wokół siebie i w sobie. Doświadczenie to dotyczy również relacji między mężczyzną i kobietą. Od najdawniejszych czasów ich związek był zagrożony niezgodą, duchem panowania, niewiernością, zazdrością i konfliktami, które mogą prowadzić aż do nienawiści i zerwania go. Ten nieporządek może ujawniać się z mniejszą lub większą ostrością, może też być bardziej lub mniej przezwyciężany, zależnie od kultury, epoki i konkretnych osób; wydaje się jednak, że ma on charakter powszechny. Człowiek doświadcza zła wokół siebie, dlatego każdy związek jest narażony na konflikty
1607 W świetle wiary należy powiedzieć, że ten nieporządek, którego boleśnie doświadczamy, nie wynika z natury mężczyzny i kobiety ani z natury ich relacji, ale z grzechu. Pierwszym skutkiem zerwania z Bogiem, czyli pierwszego grzechu, było zerwanie pierwotnej komunii mężczyzny i kobiety. Ich wzajemna relacja została wypaczona przez ich wzajemne oskarżenia 99 ; ich pociąg ku sobie, będący darem Stwórcy 100 , zamienił się w relację panowania i pożądliwości 101 ; wzniosłe powołanie mężczyzny i kobiety, by byli płodni, rozmnażali się i czynili sobie ziemię poddaną 102 , zostało obciążone bólem rodzenia dzieci i trudem zdobywania pożywienia 103 . Konflikty, które rodzą się między ludźmi są wynikiem grzechu osobistego. Nasza skłonność do wyboru zła wynika z grzechu pierworodnego.
1608 Mimo wszystko porządek stworzenia przetrwał, chociaż został poważnie naruszony. Aby leczyć rany spowodowane przez grzech, mężczyzna i kobieta potrzebują pomocy łaski, której Bóg w swoim nieskończonym miłosierdziu nigdy im nie odmawiał 104 . Bez tej pomocy mężczyzna i kobieta nie mogliby urzeczywistnić wzajemnej jedności ich życia, dla której Bóg stworzył ich "na początku". Rany spowodowane grzechem można uleczyć tylko z pomocą łaski Bożej. Jedynie Bóg może przywrócić im pierwotną jedność do której zostali powołani.
1609 Bóg w swoim miłosierdziu nie opuścił grzesznego człowieka. Kary będące następstwem grzechu, "bóle rodzenia dzieci" (Rdz 3,16), praca "w pocie oblicza" (Rdz 3,19) stanowią także lekarstwo, które ogranicza szkody spowodowane przez grzech. Po upadku małżeństwo pomaga przezwyciężyć zamknięcie się w sobie, egoizm, szukanie własnych przyjemności, pomaga otworzyć się na drugiego człowieka, na wzajemną pomoc i dar z siebie. Wysiłek, które człowiek wkłada w budowanie małżeństwa pomaga mu rezygnować z siebie i otwiera na potrzeby drugiego człowieka.
Na koniec czytamy fragment 1 Kor 13,1 - 8
Modlitwa
Ojcze, Ty nie chcesz, aby człowiek był samotny. Ty jesteś w komunii miłości z Synem i Duchem Świętym. Proszę, pozwól mi spotkać osobę, którą pragniesz mi dać. Spraw, aby i w moim życiu powtórzyła się historia Sary i Tobiasza, tak jak to opisuje Biblia. Pomóż mi żyć modlitwą i czystością, jak to czyniła św. Rita, abym rozpoznał Twój plan i przyjął Twoją wolę. Oddaj od mojego serca i od serc moich bliskich niepokój i lęk przed byciem samotnym, tak abym nie czynił ryzykownych i pośpiesznych wyborów. Amen.
Siostry zakonne zasługują na uwagę. Nie tylko w przestrzeni sakralnej, ale także w tej społecznej. Warto zwrócić uwagę na ich codzienną pracę, a jednocześnie przyjrzeć się wyzwaniom, przed którymi stają. Zapraszamy do świata, który jest być może bliżej, niż myślimy.
Na 3 miesiące przed tą uroczystością Wydział Teologiczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, we współpracy ze Świętym Wojciechem Domem Medialnym oraz poznańskim oddziałem Instytutu Pamięci Narodowej organizuje konferencję naukową, poświęconą ks. Stanisławowi Streichowi, historii jego życia, okolicznościom męczeńskiej śmierci, a także teologicznej refleksji nad zagadnieniem męczeństwa za wiarę i jego rozumieniu we współczesnym świecie.