Zdradzona tajemnica
Ilość stron | 244 |
---|---|
Rok wydania | 2025 |
ISBN | 978-83-8065-663-5 |
Wydawca | Wydawnictwo Świętego Wojciecha |
Oprawa | miękka ze skrzydełkami |
- Bezpieczne płatności
- 14 dni na zwrot
- Dostawa już od 9.99 PLN
„Misją spółki Święty Wojciech Dom Medialny sp. z o. o. jest towarzyszenie człowiekowi w poszukiwaniu odpowiedzi na ważne pytania w poszukiwaniu i pogłębianiu wiary."
Książka Zdradzona Tajemnica ks. Adama Adamskiego od Wydawnictwa Świętego Wojciecha jak najbardziej spełnia to założenie.
ZDRADZONA TAJEMNICA sprawi zawód tym, którzy – żądni sensacji – mają ochotę wnikać w sekrety innych.
Często bowiem tajemnicę rozumiemy jako „wiedzę zastrzeżoną” przez kogoś i tym samym ukrywaną. Wówczas staje się ona przedmiotem zainteresowania ciekawskich.
Ksiądz Adam Adamski podkreśla, że TAJEMNICA nie oznacza wyłącznie ukrytej wiedzy dostępnej nielicznym, ale odnosi się także do rzeczywistości, która wykracza poza możliwości poznawcze człowieka.
Autor zaprasza do refleksji nad TAJEMNICĄ jako istotnym, a zarazem często lekceważonym elementem ludzkiego doświadczenia. Rekonstruuje jej rozumienie na przestrzeni wieków (od starożytnosci, przez pierwsze wieki chrześcijaństwa, myśl scholastyczną, oświecenie, aż po współczesność).
I zostawia nam optymistyczne przesłanie: TAJEMNICA nie jest przeszkodą, ale szansą na pogłębienie relacji z Bogiem i zrozumienie własnego miejsca w kosmosie.
Dlaczego warto poznać książkę Zdradzona Tajemnica?
- Zainteresowani filozofią i religią znajdą w niej inspirację do dalszych poszukiwań i rozwoju intelektualnego oraz duchowego.
- Autor porusza się swobodnie po zagadnieniach historii, filozofii, teologii; cytuje klasyków i wplata ich myśli w rozważania.
- Styl książki jest wyrazisty i konkretny; idealny dla czytelnika poszukującego intelektualnych i duchowych wyzwań.
- Książka zachęca do akceptacji Tajemnicy jako integralnej części naszego życia.
Kim jest Autor zdradzonej tajemnicy?
Adam Adamski COr – kapłan Kongregacji Oratorium św. Filipa Neri w Gostyniu; prefekt Domu Formacyjnego w Poznaniu, duszpasterz nauczycieli akademickich archidiecezji poznańskiej, rekolekcjonista, wykładowca filozofii na Wydziale Teologicznym UAM i w Seminarium Towarzystwa Chrystusowego dla Polonii Zagranicznej.
Wstęp
Rozdział I. Obecność TAJEMNICY w starożytnym obrazie świata
- Tajemnicze dziedzictwo Egiptu
- Greckie misteria jako sposób wyrażania tajemnicy na temat życia i świata
- Cyniczne lekceważenie tajemnicy
- Oczywistość tajemnic w filozoficznych próbach zrozumienia świata
- Starotestamentalny szacunek wobec tajemnicy stworzenia
Rozdział II. Naturalność TAJEMNICY w pierwszych wiekach chrześcijaństwa
- Tajemnica ukryta w prawdach wiary
- Doświadczenie tajemnicy w pismach chrześcijańskich filozofów
- Tajemnica jako istotny element myśli teologicznej
Rozdział III. TAJEMNICA w kanonie myśli scholastycznej
- Mistycy i uczeni
- Mądrość scholastyków
- Tajemnica ważnym elementem obrazu świata
- Po owocach ich poznacie
Rozdział IV. Oświeceniowi i pozytywistyczni zdrajcy TAJEMNICY
- Pycha rozumu
- Chowanie głowy w piasek
- Odarcie nauki z mądrości
Rozdział V. Współczesny kult nauki i powrót TAJEMNICY
- Światopoglądowe uwarunkowania odkryć naukowych
- W głowie się nie mieści
- Pokora naukowca – wiedza to jeszcze nie mądrość
Zamiast zakończenia
Prowadź mnie, Światło (John Henry Newman)
Modlitwa o unitarną teorię pola (Michał Heller)
Wybrane fragmenty książki Zdradzona Tajemnica
Odkrycia współczesnej nauki – choć oszałamiające – uczą jednak pokory. Nie wszystko, o czym mówią naukowe teorie, „mieści się w głowie”. Ludzka logika często nie wystarcza. Jednocześnie mamy świadomość, że oprócz „tajemniczości” wielu obszarów współczesnych nauk przyrodniczych istnieje cały wachlarz zagadnień, wobec których „mędrca szkiełko i oko” pozostają zupełnie bezradne. (…) Wobec tych pytań pozostaje nam otworzyć się na TAJEMNICĘ wiary, bo przecież ucieczka przed nimi nie jest odpowiedzią, lecz chowaniem głowy w piasek.
*
Dążenie scholastyków do logicznego i systematycznego rozumienia świata stworzyło podstawy pod naukową rewolucję XVI i XVII wieku. To właśnie metoda krytycznej analizy i rozwój logiki zapoczątkowane w średniowieczu, przyczyniły się do rozwoju naukowej metody badawczej.
Podsumowując, okres scholastyki był czasem ogromnych osiągnięć intelektualnych, które wywarły trwały wpływ na rozwój nauki, filozofii i edukacji. „Ciemne wieki” to mit, który nie oddaje złożoności i bogactwa średniowiecznego dziedzictwa. Scholastyka była świadectwem tego, jak średniowieczni uczeni potrafili łączyć rozum i wiarę, aby zgłębiać tajemnice świata i ludzkiej egzystencji, przygotowując grunt pod nowożytne rozumienie nauki.